Kongres Medzinárodnej spoločnosti naturálnej medicíny
a interdisciplinárny Lekársky kongres naturálnej medicíny
V dňoch 12. – 14. októbra 2018 som sa zúčastnila na 1. kongrese Medzinárodnej spoločnosti naturálnej medicíny a XXII. interdisciplinárnom lekárskom kongrese naturálnej medicíny v Šamoríne. Čo mi kongres dal? Ako vždy bol vysoko odborný, podmanivý, podnetný a kreatívny. V rámci Muzikoterapie a zdravia človeka: veda, prax a vzdelávanie, bol súčasťou kongresu aj Galakoncert v koncertnej sále ZUŠ Štefana Németha – Šamorínskeho.
Sálou s vynikajúcou akustikou znel v podaní ruských i slovenských umelcov Rubinstein, Čajkovskij, Mozart, Schubert, Dvořák, Rimskij – Korzakov, Šiškin, Malando, Lara. Pri ich počúvaní mi naskočila filozofia doc. PhDr. Jozefa Piačeka, PhD.: Synkriticizmus – filozofia konkordancie. Pri premene nás ľudí na kultúrne spoločenstvo má hudba o. i. tak silný kultúrotvorný účinok a tento kongres bol práve o zvuku, o hudbe, ale aj o rytmizácii spoločnosti, o živote každého z nás, ktorý sa podieľame svojim správaním na globálnom informačnom poli – sieti. V koncertnej sieni som cítila Piačekovo milujúcno a súsrdečnenie, to potrebné pestovanie Homo concordans v nás samých a vykročenie do dôvery.
Na kongrese boli lekári z 8 krajín a odborníci z pomáhajúcich profesii. Každý, kto prišiel sa chcel učiť. Boli tam ľudia, majúci v očiach trpiacich pacientov, ktorým chcú ďalej pomáhať a čo najviac oddialiť alebo poraziť hlavne psychologickú smrť pacienta. Úvod kongresu patril MUDr. Solárovi, PhD., prezidentovi LSNM, Medzinárodnej spoločnosti naturálnej medicíny a neúnavnému propagátorovi interdisciplinárnej a teda vedeckej naturálnej medicíny a individuálneho prístupu k pacientovi. Vo svojej prednáške rozobral energo-informačné procesy ako univerzálne komunikačné mechanizmy bytia. O tom, ako akupunktúrny bod špecificky reaguje u každého pacienta ináč a to v závislosti od stavu jeho energo-informačnej siete. V rámci interdisciplinarity MUDr. Solár, PhD. uprednostňuje vo svojom jedinečnom pyramídovom modely človeka ako komplexnú bytosť tvorenú prírodnými zákonmi v rovinách: morfologicko – biochemickej, psychoregulatívnej, energo -informačnej a duchovnej. Akákoľvek narušenie prírodných zákonov pôsobí na človeka negatívne vo všetkých jeho rovinách a môže viesť k zdravotným poškodeniam.
Prof. MUDr. Nigmatulin CSc. a MUDr. Galiachmetov, PhD. z Očného centra z Ufy referovali o naturálnej a regeneratívnej medicíne v historickom zrkadle. Pripomínali, aby technokratické prístupy nezväčšovali priepasť medzi lekárom a pacientom a aby zdravie nezačalo byť pokladané za tovar. Spomínal Hippokrata, ktorý v liečbe na 1. mieste dával slovo, potom byliny a nakoniec skalpel. Referoval o praktickom využití transplantačného biomateriálu Alloplant, ktorý stimuluje regeneráciu tkanív a ktorého pomocou urobili v Ufe aj prvú transplantáciu oka na svete.
Prof. MUDr. Sungchul, PhD. z University toxikológie a farmakológie New Jersey z USA referoval o teórii jazyka bunky, akupunktúre a moxe. Porovnával bezdrôtovú komunikáciu jazyka bunky a jazyka ľudského. Bunky tiež potrebujú jazyk, slovo, odkaz, ináč by organizmus nefungoval. Zvuk pôsobí na bunky aj u hluchého pacienta.
John Stuart Reid z Veľkej Británie referoval o vizualizácii zvukových vibrácii vytvorených prístrojom CymaScop, ktorého je autorom, ďalej o mechanizmoch podporujúcich terapiu zvukom na úrovni buniek. Každá interakcia medzi dvoma molekulami, alebo atómami je vlastne zvuk – vibrácia s určitou frekvenciou. Hovoril o liečivom efekte zvuku vo veľkej pyramíde v Egypte na jeho zdravotný stav, konkrétne na lumbalgie. Zvuk je v Univerze na pozadí všetkého. Zvuk bol prvotný spúšťač života/veľký tresk/ a preto zvuk aj lieči. Na báze výzkumu je metóda vizualizácie zvuku, ktorá nám ukáže rozdiel medzi zdravou a chorou bunkou.
Molekulárni biológovia zo SAV G. Beke, Ľ. Kľučár informovalii o využití bioinformatiky v medicíne, o genomike, ľudskom genóme. V rámci personalizovanej medicíny hovorili o rôznej náchylnosti na niektoré ochorenia pri rozdieloch v genomoch, ďalej o molekulárnej medicíne, farmakogenomike, ktorá predpovedá odpoveď na liečivo a preto by mala byť individuálna selekcia a dávkovanie liečiv. Ďalej o epigenomike a ľudskom mikrobione, o metabolomike, ktorá sa zaoberá štúdiom metabolizmu na globálnej úrovni a vplyve genetických variant na náchylnosť ku chorobám a citlivosti na lieky. Proteomika – kvantifikácia Proteómu človeka. Metagenomika – detekcia mikroorganizmom a vírusov často nekultivovateľných. Prednášku uzavreli analýzou problémov etických, legálnych a sociálnych.
Dipl.Pharm. Ilijevska, Davidovski z Centra pre bioinformatiku z Macedónska hovorili o inovatívnych bioinformačných riešeniach v oblasti regenerácie a liečenia genetických chorôb. Ide o poprednú oblasť vedeckého výzkumu, ktorá zmení ľuďom život. Cez jazyk vnútrobunkového programovania sme sa dozvedeli o aplikovanej bioinformačnej terapii cez mikroprocesory.
MUDr. Meissner z Nemecka, ktorý je prezident nemeckej Akadémie energomedicíny a bioenergetiky prednášal o rýchlej ušnej akupunktúre založenej na čakre, rezonančných bodoch, využití aurikulokardiálneho reflexu, rastlinných čakrových esenciách a lineárneho polarizovaného filtra. V úvode prednášky zdôraznil salutogenezu, teda individuálne a celostné chápanie človeka.
Ing. Juraj Solár zo Slovenska analyzoval akupunktúrny pyramídový model. Hovoril o jeho fraktálovom princípe, o tom, že vyjadruje harmonický stav dynamického časoriestou. O samostatnom energo-informačnom prepojení všetkých meridiánov a čakier, tvoriace podobné geometrické útvary. Na kontrolných bodoch organizmu je možné identifikovať samostatné komunikačné systémy reprezentované vlastnými pyramídovými modelmi. V častiach sústavy platia tie isté zákonitosti ako pre celok. Dôsledkom fraktálneho princípu so spätnou väzbou je systém schopný autokorekcie, čo je proces učenia. Každý systém má teda v sebe zakódované chyby a fraktál ich vie korigovať. V téme spomenul zákony chaosu, Fibonacciho postupnosť, aj Elliottovu vlnu. MUDr. Murcková zo Slovenska hovorila o vhodných výživových doplnkoch v rámci naturálnej medicíny.
Prof. MUDr. S.V. Shushardzhan, Dr.Sc. z Moskvy mal prednášku: Od archaickej psychoterapie po pokročilo vedecko-praktickú oblasť: vývoj , úspechy a perspektívy muzikoterapie, ich fyzikálnych vplyvov na bunku. Profesor MUDr. Shushardzhan z Ruska je lekár, muzikológ, akupunkturista, reflexoterapeut, autor kníh, profesionálny operný spevák/barytón/ a hráč v orchestri v Boľšoj teatr. Účinkoval v Petersburgu, v MET opere, vo Viedni a pod. Je prezident medzinárodnej skupiny spoločnosti Dr. Music, vedúci odd. hudobnej terapie, psychosomatickej a komplementárnej medicíny RAMSR. Je prezidentom Vedeckého centra Terapie umením Ministerstva zdravotníctva Ruskej federácie. Prednášal o tom, že hudba sa v terapii používa od pradávna v Európe, v Číne, v Indii, v Egypte a pod. V 20. storočí sa muzikoterapia stala samostatnou špecializáciou. Vznik rehabilitácie hudbou, najprv empiricky t. č. už vedecká muzikoterapiou, ktorá študuje pôsobenie hudby na organizmus a jeho bunky. Majú už 24 ročný výzkum neuro – hormonálno rezonančnej muzikoterapie. Delí ľudí podľa osobnostných typov napr. melancholik a pod. Aký má vokálterapia dopad na organizmus ? napr. v internej medicíne, u asthma bronchiále, v pediatrii, geriatrii, onkológii a pod. Sledujú dýchanie počas spevu, vznik vibrácii majúcich vplyv na vnútorné organy, na činnosť centrálneho nervového systému, študovali neuro-psychologické výsledky pri vnímaní hudby, hudobnú psychoterapiu, ako bunky prijímajú akustické signály, energiu zvuku, ako pôsobia aj na regeneráciu kože, akupunktúrne body, reflexné zóny, na baktérie, krvný obraz, na neuro-hormonálny systém a pod.
Hovoril o muzikoterapeutických metódach, o receptívnej muzikoterapii, auditívno-hudobnej psychoterapii, Meso-forte terapii, Virtuálnej Muziko and Art terapii, tzn. aj cez majstrovské diela maliarov v spojení s hudbou. Dr. Music – ECO programy, skladá sa z aktívnej muzikoterapie, kde sa pacient sám zapojí s hrou na hudobný nástroj, alebo so svojim spevom, ďalej výučba akademického spevu a tak sa hlas stane účinný liečivý nástroj, ďalej hrová a vokálna terapia, rehabilitácia a muzikopedagogika. V programe majú aj Dr. Music baby pre deti. Hudbu využívajú v rehabilitácii hudbou, aj po náhlych cievnych mozgových príhodách, u paretických a plegických imobilných pacientov, aj u pacientov v coma vigile. Tzn. vedecká hudba je zdrojom zdravia.
Dokonca existuje aj prvý vedecký robot na svete „Rehabilitolog“, ako „lekár hudby“, chodí po izbách pacientov a po komunikácii zvolí individuálne pre pacienta hudbu. Od r. 2009 existuje v Rusku Národná asociácia muzikoterapie a v mestách sú centrá vedeckej muzikoterapie, robia si kandidátske, doktorandské práce z tejto témy. Spolupracujú aj so svetovým matematikom, fyzikom a symetrológom prof. RNDr. S. Petouchovom, DrSc. z Moskvy http://petoukhov.com/ a jeho teóriou genetickej hudby, ako produktu interdisciplinárnej interakcie matematiky, biológie a umenia. Referoval o matematických súvislostiach stupníc, o spojení s genetickým systémom, s Pytagorasovou harmóniou, ako zákonitosťou vesmíru, o kvantovej algorytmickej genetike. Sme kvantovo-informačné bytosti spojené s hudobnou harmóniou. Hovoril o phyllotaxis štruktúrach. http://www. goldenmuseum.com http://nostalgia.ncstu.ru
Výskum robia v Čajkovského moskovskom štátnom konzervatóriu. Genetická hudba má matematický základ a je zakomponovaná v genetických základoch DNA. Genetické prepojenie s hudobnou harmóniu. Prvý koncert s genetickou štruktúrou odohrali Moskovčania vo Viedni. youtu.be/gagKLDu09z8.
U profesionálnych hudobníkov bola pozorovaná dlhovekosť, hlavne u spevákov a dirigentov orchestrov. V Rusku je muzikoterapie na predpis od lekára, alebo od psychológa. Jednoznačne vedia diferencovať, ktorá hudba daného človeka bude liečiť a ktorá mu bude škodiť.
MUDr. Oľga Ulicki z Izraela z Davidoff Cancer Center referovala o uplatnení technológie vedeckej muzikoterapie – zvukoterapie pri korekcii psychologického statusu v liečbe onkologických pacientov. Títo pacienti podliehajú psychoemocionálnemu stresu, majú nauzeu, vomitus, bolesti, depresie a lieky im na to nepomáhajú. Využívajú biologický efekt pasívnej muzikoterapie pri napr. aplikovaní chemoterapie. Hudba má spirituálny, aj celkový vplyv, účinkuje integrálne a celistvo. Využívajú aj jogu, relaxácie, meditácie, čínske byliny, rehabilitačné programy. Pacienti sú pokojnejší, komunikatívnejší, menej napätí, zlepší sa im tlak aj pulz, sú kratšie hospitalizovaní, zvýšila sa im sila a vôľa žiť, lepšia adaptácia na ochorenie, aj sociálna adaptácia, aj chuť pomáhať druhým spolupacientom. Ďalej spomínala centrá pre onkogeriatriu, Alzheimerovu chorobu, detské centrá, kde využívajú pasívnu aj aktívnu muzikoterapiu: bubny, hrkálky, taniere, tanec. Ide o rehabilitačný program, ktorý má využitie aj v sociálnej rehabilitácii. Onkogeriatrickí pacienti po receptívnej muzikoterapii lepšie spávali, pokojnejšie dýchali, mali nižší TK a frekvenciu srdca. Muzikoterapia má efekt aj u hluchého pacienta cez jazyk buniek.
Doc. Mgr. Art. J. Gajdošíková Zeleiová, PhD. zo Slovenka, ktorá má skúsenosti s muzikoterapiou, analyzovala jej úskalia v SR a pozitívny vplyv expresívnej muzikoterapie napr. pri nespracovanom smútku v jej praxi.
MUDr. Itsekson z Izraela referovala o Integrácii muzikoterapie metódou Meso – Forte pri liečbe bolesti, neplodnosti a autoimunitných ochorení. Pri špecifickom výbere hudby sa berie do úvahu temperament pacientov a ich analýza podľa TČM.
MUDr. Kruchinskaya Rusko hovorila o muzikoterapii v procese liečby a rehabilitácie pacientov s duševnými poruchami. Vo výskume mali 3 skupiny pacientov: 1. depresie a neurózy, na ktorých receptívna terapia pôsobila sedatívne. zlepšila náladu, spánok, dýchanie, redukovala farmakologickú terapiu. 2. skupina: organické poškodenie mozgu, alkoholici, narkomani: v terapii využívajú receptívnu muzikoterapiu a arteterapiu, individuálnu rehabilitáciu. Výsledky: zlepšenie socializácie, spracovávanie stresu, menšia konfliktnosť, začali spievať, kresliť, robili to, čo ich v minulosti zaujímalo. 3. skupina psychózy: kde je človek v uzavretom dezintegrovanom svete s nízkou motiváciou pre život a kde je hudba integrovaný prostriedok v terapii s dobrými výsledkami. Využívali to všetci odborníci z pomáhajúcich profesii, napr. aj u autistov, alebo rôznych druhov psychosomatických bolestí.
Tatiana N. Filaretova z Ruska referovala o Integračnom prístupe k rehabilitácii „ výnimočných“ detí metódami muzikoterapie. Ide o deti z cirkevnej školy z Voroneži podľa Európskej školy hudobnej terapie prof. MUDr. Shushardzhana. Využívajú integratívnu ozdravujúcu hudobnú terapiu, vokálterapiu, logorytmiku, harmonizáciu životných rytmov, receptívnu muzikoterapiu, bábkové divadlo, terapiu zvukom na akupunktúrne body, hudobno-pedagogickú rehabilitáciu cez rôzne hudobné nástroje a taktilný kontakt s nimi, dýchanie, pohyby rúk a nôh cez hudobné nástroje, vibračnú stimuláciu a pod.
Dieťa je živšie, istejšie, sebavedomejšie, je lepšie orientované na svojom tele, je stabilnejšie, má lepšie kognitívne vlastnosti. Deti učia podľa ich vlastného výberu vzťahu k vlastnej hudbe, aj ku kolektívnemu muzicírovaniu. Terapia je individuálna, alebo skupinová 4-5 detí. Rehabilitáciu hudbou využívajú aj u autistov, u deti s oneskoreným vývinom reči, psychiky, s deficitom pozornosti a s hyperaktivitou (ADD, ADHD). Hudba tu pôsobí na prirodzenú celistvosť organizmu, návyky, socializáciu, kontakty s vonkajším svetom.
Gotovskij, M. J. Rusko z Center Imedis tradičnej terapie v Moskve vo svoje prednáške: Posúdenia funkčného stavu pacienta v naturálnej medicíne ako krok k efektívnej terapii spomínal tradičnú čínsku, japonskú, indickú medicínu. Človek je tvorený funkčnými systémami na základe vnútorného aj vonkajšieho prostredia, allostasis. Referoval o biorytmológii, biorezonačnej a multirezonančnej terapii, EAV, elektroakupunktúre podľa Volla, homeopatii, reflexoterapii, bylinnej terapii pod. Ďalej spomínal Apparatus „ Mini-Expert-DT with software“ Imedis-Expert“
Prof. MUDr. Shushardzhan, S.V. Rusko: Meso-Forte terapia technológia omladenia organizmu a vzhľadu, ako aj antistresový program pomocou uplatnenia inovatívnych hudobných terapeutických programov s komplexom Meso – Forte. Pri muzikoterapii je málo nežiadúcich účinkov. Je to umenie a fyzikálny jav. Deje sa to spoločne. Ide o harmonické umenie. Spomínal Hippokrata, Konfucia, Avicenu s tým, že odvolávanie sa na starých autorov patrí do vedeckej etiky.
Pri tejto terapii ide o neurohormonálnu korekciu. Akustická energia mení aktivitu buniek, ich životaschopnosť a regeneruje ich. Využívajú to aj v akupunktúrnych bodoch. Meso-Forte terapia má 38 programov, indikácia: kožné ochorenia, vädnutie kože, vlasové problémy, črevné pochorenia a pod. Táto terapia pri inovatívnych technológiách cez kožu a akupunktúrne body pôsobí na orgány, znižuje úzkosť, zlepšuje adaptáciu organizmu na stres, hormonálnu rovnováhu.
Na kongrese som si vypočula neprehliadnuteľné prednášky o zvuku a jeho vplyve na zdravie. Zvuk bol prvotný spúšťač života v Univerze. Ale zvuk, v rámci vibračnej stimulácie je aj jeden z troch bazálnych stimulov vo vnútro maternicovom vývoji človeka. Zvuk je našou neoddeliteľnou súčasťou. Za jeho pomoci v lone matky vznikáme, aj sa pomocou neho cez rôzne vstupy liečime.
Záver kongresu patril praktickým ukážkam muzikoterapie, ktoré som už bohužiaľ nestihla. Konferencia bol krásna. O 1 rok bude znova. Choďte. Naplní Vás. Prežila som ju v atmosfére 5. elementu Prof. MUDr. Ernsta Rifgamoviča Muldaševa, jeho „génu lásky“, ktorý má v našom živote tak silný vplyv, aj na Symfilosofein.
Autor
MUDr. Eva Kováčová – ambulancia akupunktúry v Banskej Bystrici.